(BMK 3033)
KETRAMPILAN MEMBACA
TAJUK:
TEKNIK MENGAJAR PERBENDAHARAAN KATA (PETA KATA DAN STRATEGI PENGUMPULAN KOSA KATA)
KUMPULAN : A
ALICE ANAK MENGGA D2010103717
MASDA BINTI ALWI D20111047628
MASDA BINTI ALWI D20111047628
PENSYARAH
DR. DAHLIA
BINTI JANAN
IJAZAH
SARJANA MUDA PENDIDIKAN BAHASA MELAYU
JABATAN
BAHASA DAN KESUSASTERAAN MELAYU
FAKULTI
BAHASA DAN KOMUNIKASI
Semester 2
2012/2013
ISI KANDUNGAN
1.0 Pengenalan 1
2.0 Konsep Peta Kata 2-3
2.1
Pendekatan dalam Pengajaran Peta
Ka 3-4
2.2 Teknik
Pengajaran Peta Kata 4-7
2.3 Cadangan
Aktiviti Pengajaran Peta Kata 8-10
3.0 Konsep Kosa Kata 11
3.1
Pendekatan dalam Pengajaran Kosa
Kata 11-13
3.2
Kepentingan Pengajaran Kosa Kata 13-16
3.3
Cadangan Aktiviti Pengajaran Kosa
Kata 17-18
4.0 Kesimpulan 18
Bibliografi
1.0 Pengenalan
Membaca dimaksudkan sebagai proses memperoleh tafsiran yang bermakna ke
atas lambang-lambang bercetak dan bertulis (Haris dan Sipay, 1980). Bagi Smith
dan Johnson (1980) pula, membaca berteraskan keinginan mewujudkan interaksi
penyampaian idea penulis dengan tanggapan yang dibuat oleh pembaca. Di samping
itu, Goodman (1973) pula mengatakan membaca adalah proses psikolinguistik yang
bermula daripada pembaca mengamati perkataan yang terdapat dalam teks yang
dibaca sehinggalah terbentuk makna berdasarkan pengamatan yang dilakukan. Hal
ini menunjukkan melalui proses itu wujud interaksi antara bahasa dan dengan
pemikiran kerana hubungan antara bahasa dengan pemikiran sememangnya berlaku
dalam dimensi yang lebih luas.
Kennedy (1981) menyifatkan proses membaca sebagai
keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual (lambang-lambang) grafik yang mewakili
bahasa atau perkataan, menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna yang
telah diketahui dan seterusnya berasaskan pengalaman lalu, memahami dan mentafsirkan
maksudnya. Proses membaca boleh disimpulkan sebagai perlakuan yang kompleks
kerana proses yang berlaku tidak dapat diperhatikan dan hanya berlaku dalam
minda kita. Seseorang yang mempunyai kemahiran membaca yang baik, iaitu
kemahiran mengenal dan mengecam perkataan akan mampu memahami bahan bacaan
dengan baik. Durkin (1980) berpendapat bahawa tanpa memahami bahan yang dibaca,
seseorang itu tidak dapat dianggap melakukan proses membaca tetapi melakukan
proses menyebut perkataan-perkataan sahaja. Mengikut beliau lagi, untuk menjadi
pembaca yang berkesan seseorang itu tidak perlu menyebut perkataan-perkataan
dengan betul tetapi hanya tahu makna-makna perkataan yang dibaca.
Salah satu faktor yang membantu pembaca memperolehi
bacaan yang berkesan ialah melalui perbendaharaan kata yang dimiliki oleh
mereka. Pengajaran perbendaharaan kata membantu menolong murid memperoleh
perbendaharaan kata yang lebih banyak. Hal ini penting untuk menentukan murid
tentang makna sesuatu perkataan dan memahami mesej bahan bacaan. Pengajaran
perbendaharaan berkait rapat dengan kebolean memahami bahan yang dibaca.
Anderson dan Freebody (1981) menyatakan bahawa seseorang yang tidak mengetahui
makna perkataan, berkemungkinan besar merupakan pembaca yang lemah. Oleh hal
sedemikian, pengajaran perbendaharaan kata harus dititikberatkan dalam
pengajaran di sekolah, lebih-lebih lagi dalam pengajaran bahasa.
2.0 Konsep Peta Kata
Pengajaran
perbendaharaan kata berkait rapat dengan kebolehan memahami bahan yang dibaca.
Anderson dan Freebody (1981) menyatakan bahawa seseorang yang tidak mengetahui
makna perkataan, berkemungkinan besar pembaca yang lemah. Thelen (1986)
menjelaskan bahawa memandangkan perbendaharaan kata begitu berkait rapat dan
penting kepada kefahaman bacaan maka pengajaran perbendaharaan kata perlulah
berkesan dan bermakna. Peta perkataan adalah teknik pengajaran sistematik yang
cuba untuk membangunkan pengajaran konsep berdasarkan latar belakang konsep
yang sedia ada. Hasilnya, konsep perkataan yang diajar oleh tanggapan
mengaitkan perkataan baru yang dikenali lebih berkesan.
Thelen
(1982) juga telah menyatakan bahawa dengan menunjukkan murid tentang perkaitan
sesuatu konsep yang berkaitan secara hierarki menjadi satu langkah penting
dalam membantu mereka mempelajari konsep-konsep, yakni perkataan-perkataan baru.
Walau bagaimanpun, terdapat konsep-konsep tertentu yang perlu dipelajari dengan
lebih mendalam agar konsep tersebut lebih mudah dan berkesan difahami oleh murid.
Oleh itu, kemungkinan terdapat sesuatu konsep tidak sesuai untuk diperjelaskan
dalam bentuk susunan grafik kerana murid kemungkinan mempunyai pengetahuan
latar yang kurang berkaitan konsep tersebut. Jadi, Thelen menyifatkan bahawa
peta perkataan adalah salah satu alternatif yang berguna untuk mencapai maksud konsep
untuk memudahkan murid memahami isi bacaan yang ingin disampaikan.
Peta
perkataan merupakan satu teknik yang menjelaskan bagaimana sesuatu konsep
berkait rapat melalui hierarki sesuatu perkataan tersebut. Dalam peta
perkataan, terdapat pecahan perkataan yang dibahagikan kepada supraordinat,
koordinat dan subordinat yang menekankan ciri-ciri sesuatu konsep tersebut.
Misalnya, dalam supraordinat ‘haiwan’ terdapat koordinat haiwan berdarah panas
dan haiwan berdarah sejuk. Jadinya, dua golongan tersebut boleh dipecahkan lagi
kepada jenis-jenis binatang yang berdarah panas (lembu, harimau,gajah) dan
berdarah sejuk (cicak, buaya, ular) yang disebut subordinat.
Dalam
pengajaran pemahaman membaca lazimnya aspek pengajaran perbendaharaan kata
kurang diberi perhatian yang serius walhal, pemahaman murid-murid terhadap
bahan yang dibaca sangat bergantung kepada koleksi perbendaharaan kata murid.
Pada amnya, bentuk kegiatan pengajaran perbendaharaan kata adalah
terpisah-pisah. Kegiatan pengajaran perbendaharaan kata tidak menunjukkan
perkaitan antara perkataan yang telah diketahui maknanya (pengetahuan sedia
ada) dengan perkataan baharu yang diperkenalkan atau diajarkan. Seharusnya,
perkaitan tersebut perlu dilakukan dalam pengajaran untuk mengembangkan lagi skemata
yang sedia ada murid. Hal ini boleh dilakukan dalam teknik peta kata untuk
menambahkan kosa kata murid.
2.1 Pendekatan
Pengajaran Peta Kata
Esther
Thelen adalah seorang pakar dalam bidang Psikologi Perkembangan. Penyelidikan beliau
telah memberi tumpuan kepada pembangunan manusia, terutama dalam bidang perkembangan
kanak-kanak. Beliau berpendapat pemikiran adalah sesuatu yang sangat berkait
rapat dengan fizikal dan pengalaman seseorang. Thelen, Carr dan Wixson (1986)
telah memberikan empat panduan bagi pengajaran perbendaharaan kata yang
bermakna. Panduan-panduan tersebut adalah seperti berikut:
1.
Pengajaran perbendaharaan kata perlu
dapat membantu murid mengaitkan makna perkataan baharu dengan makna-makna
(pengetahuan dan pengalaman sedia ada) murid. Pengetahuan sedia ada murid
sangat penting untuk mengekalkan kefahaman maksud perkataan yang dipelajari
dengan lebih lama.
2.
Pengajaran perbendaharaan kata perlu
dapat membantu murid membina pengetahuan luas dan kukuh tentang makna
perkataan. Pengajaran tersebut mestilah melampaui peringkat mengingat definisi
atau mempelajari makna perkataan dalam satu konteks. Murid perlu diberi peluang
untuk mengkaji dan melihat persamaan dan perbezaan yang wujud, menemui
pertalian-pertalian yang ada, dan juga melihat penggunaan perkataan dalam
pelbagai konteks.
3.
Pengajaran perbendaharaan kata juga
perlu dapat melahirkan penglibatan yang aktif bagi pihak murid. Semakin aktif
penglibatan murid, semakin baik kefahaman mereka tentang makna perkataan yang
dipelajari. Oleh itu, murid akan lebih lama mengingati maknanya.
4.
Pengajaran perbendaharaan kata juga
perlu dapat membantu murid membina strategi pembelajaran perkataan dan konsep
baru secara bebas. Pembaca yang matang adalah pembaca yang mempunyai saiz
perbendaharaan kata yang luas.
Panduan tersebut dapat digunakan oleh
guru menggunakan teknik peta kata dalam pengajaran dan pembelajaran. Teknik peta
kata dapat diterapkan dalam teknik analisis konteks, petaan semantik, ciri-ciri
matriks dan senarai-kumpul-namakan. Guru perlu mengetahui pelbagai cara untuk
memperkenalkan perkataan baharu dan memberi peluang yang banyak bagi murid
berlatih menggunakannya (Cunningham dan Arthur, 1981).
2.2 Kepentingan Teknik Peta Kata
Peta kata merupakan satu teknik
dalam meningkatkan perbendaharaan kata murid-murid. Teknik ini mempunyai banyak
kelebihan, di mana teknik peta perkataan dapat membawa murid dalam satu
pengajaran yang bertujuan untuk menambahkan skemata perkataan murid selain
menekankan kefahaman murid. Dalam teknik ini, makna sesuatu perkataan baharu
atau sukar, diperolehi melalui penggunaannya (dari segi semantik dan sintaksis)
dalam ayat. Apabila menggunakan konteks atau analisis konteks untuk mendapatkan
makna sesuatu perkataan sukar atau baharu, perkataan, frasa, dan juga ayat yang
didapati di sekeliling perkataan tersebut akan digunakan.
Penggunaan konteks memerlukan murid
atau pembaca membuat inferens untuk melihat atau membentuk hubungan tersurat
atau tersirat antara perkataan baharu dengan konteks penggunaannya. Teknik ini
juga berkait rapat dengan kefahaman bacaan dan disukai oleh para pembaca
dewasa. Namun begitu, penggunaan analisis konteks ini terbatas kepada
kesesuaian bahan yang dipilih untuk murid dari segi tahap kebolehbacaannya dan
sejauh mana murid itu tahu atau biasa dengan bahan tersebut.
Teknik peta kata juga dapat membantu
murid untuk memperluas saiz perbendaharaan kata. Bagi murid yang mengetahui dan
memahami perkataan atau konsep yang dibincangkan, teknik ini mendedahkan kepada
makna perkataan atau konsep dan perkataan yang berhubungan. Bagi murid yang
telah mengetahui dan memahami makna perkataan atau konsep yang dibincangkan,
kaedah menggunakan peta kata ini akan dapat mendalamkan dan meluaskan pemahaman
murid serta memperlihatkan hhubungan baharu yang mungkin wujud.
Teknik peta kata ini juga dapat
mengesan kelemahan dan kekuatan perbendaharaan murid. Melalui penggunaan teknik
ini, guru dapat memperhatikan jenis perkataan atau konsep penting yang tidak
dapat difahami oleh murid. Selain itu juga, peta kata melihat kepada ciri-ciri
yang terdapat dalam sesuatu konsep untuk membuat pengelasan terhadap sesuatu
perkataan tersebut. Teknik ini dapat menolong membina kebolehan mengelaskan
perkataan dalam kategori tertentu berdasarkan ciri yang dimiliki atau yang
tidak dimiliki bersama perkataan tersebut. Perkataan mempunyai banyak ciri.
Ciri-ciri yang dimiliki itu mungkin merupakan ciri unik bagi perkataan itu
sahaja. Pada masa yang sama perkataan itu mungkin mempunyai ciri lain yang
dimiliki bersama dengan perkataan lain, contohnya haiwan berdarah panas terdiri
daripada ikan paus, kucing, kuda dan gajah. Maksudnya, haiwan-haiwan seperti
kucing, ikan paus, kuda dan gajah merupakan perkataan yang mempunyai ciri yang
sama di bawah kumpulan haiwan berdarah panas.
Bagi meluaskan saiz perbendaharaan
kata murid dan membolehkan murid memahami makna sesuatu perkataan atau konsep
dengan lebih berkesan, guru perlu memberi kesedaran tentang hubungan dari segi
makna yang terdapat antara perkataan dan keunikkannya. Maksud keunikkan di sini
ialah ciri-ciri yang dimiliki sesuatu perkataan tersebut agar murid lebih jelas
dan memahami dengan baik bukan sahaja makna perkataan yang diketengahkan bahkan
konsep perkataan tersebut.
Teknik peta kata ini boleh dikatakan
sebagai suatu teknik yang baik untuk dilaksanakan pada peringkat rendah dan
menengah. Hal ini kerana pada peringkat mnengah, boleh dikatakan saiz
perbendaharaan kata murid sudah agak luas. Pada peringkat menengah juga, murid
sering berhadapan dengan bahan bacaan yang mengandungi banyak konsep dan
perkataan-perkataan yang sukar. Melalui teknik peta kata, murid-murid dapat
melihat hubungan atau cir-ciri sesuatu konsep secara hierarki dan jelas dengan
definisi yang didukung oleh perkataan tersebut. Hal ini kerana peta kata
memecahkan sesuatu konsep atau perkataan mengikut ciri-ciri yang dimiliki oleh
konsep tersebut.
Kunci kepada kejayaan peta perkataan
adalah penglibatan pelajar dan pembelajaran penemuan. Melalui penglibatan murid
dan keinginan untuk menerokai maksud yang tersurat mahupun tersirat dalam
sesuatu konsep perkataan, mereka akan lebih memahami konsep perkataan tersebut
dengan baik. Melalui penerokaan dan kehendak murid mencari makna sesuatu
perkataan tersebutlah yang membantu murid membina konsep umum untuk menggunakan
konsep itu dalam sesuatu situasi yang lain yang bersesuaian dengan konsep
perkataan tersebut. Dalam kajian yang lepas, peta perkataan telah digunakan
sebagai asas untuk membangunkan teks. Dalam kajian oleh Peters (1979) dan oleh
Moes, Foertsch, Stewert, Dunning, Rogers, Seda Santana, Benjamin dan Pearson
(1983), teks itu telah didapati lebih mudah difahami daripada teks kekurangan
kerangka itu.
Satu masalah dengan peta perkataan
mungkin istilah yang digunakan dalam menjalankan pelajaran. Terma supraordinat,
koordinat dan subordinat mungkin terlalu kompleks bagi sesetengah pelajar,
terutamanya mereka yang kurang perbendaharaan kata. Guru boleh menggunakan istilah-istilah
seperti yang lebih umum, sama dan lebih khusus untuk memastikan bahawa strategi
ini akan berkesan.
Thelen (1982) juga telah
mengetengahkan tujuh langkah yang boleh digunakan untuk melaksanakan teknik
peta perkataan dengan berkesan. Pertama ialah membangunkan sesuatu konsep
sasaran. Maksudnya hierarki atau ciri-ciri sesuatu konsep tersebut haruslah
menggabungkan supraordinat, koordinat dan subordinat yang didukung oleh konsep
tersebut, misalnya konsep sasaran ialah reptilia maka konsep supraordinat yang
diketengahkan mungkin vertebra. Jadinya, dalam pecahan itu nanti, murid-murid
boleh melihat haiwan yang termasuk dalam kumpulan reptilia dan vertebra. Dalam
langkah pertama ini nanti, murid-murid dapat diajar kemahiran mengelaskan
sesuatu perkataan mengikut ciri-ciri dan konsep yang didukung oleh perkataan
tersebut.
Langkah kedua pula ialah
mentakrifkan konsep yang diperolehi dalam langkah pertama tadi. Sebelum
menyampaikan konsep, pastikan kita menggambarkan ciri-ciri konsep yang
berkaitan untuk perbincangan. Sifat-sifat yang berkaitan boleh ditakrifkan
sebagai ciri-ciri yang menggambarkan konsep sasaran kita. Contohnya, sifat-sifat
yang berkaitan reptilia mungkin vertebra, mempunyai sisik, bertelur, dan
berdarah sejuk. Ciri-ciri yang berkaitan konsep tersebut yang membawa pelajar
untuk melihat contoh-contoh yang relevan atau tidak relevan dengan ciri-ciri
konsep tersebut. Sebagai contoh, manusia tidak boleh menjadi contoh dalam
kumpulan reptilia kerana manusia tidak mempunyai sisik, tidak bertelur, dan
berdarah panas. Jadi, perkara inilah yang memberikan peluang kepada pelajar
untuk melihat persamaan dan perbezaan yang dibawa oleh sesuatu perkataan
tersebut. Dalam pengajaran bahasa Melayu, langkah ini boleh dilihat dalam
pemilihan perkataan untuk membina ayat, contohnya perkataan “meninggal dunia”
tidak sesuai digunakan untuk menunjukkan haiwan yang telah mati. Perkataan
“meninggal dunia” hanya sesuai digunakan terhadap manusia sahaja.
Langkah seterusnya ialah
menyampaikan dapatan daripada konsep tersebut. Perkara ini boleh dilakukan
secara berkumpulan atau individu oleh murid. Guru boleh meminta murid-murid
menyenaraikan maklumat yang didapati di papan tulis. Jadinya, murid-murid boleh
melihat setiap contoh yang diperolehi rakan-rakan mereka dan guru berbincang
dengan murid contoh yang paling sesuai.
Langkah keempat pula guru hendaklah
menjelaskan sebab sesuatu contoh tersebut dikatakan sesuai dan tidak sesuai
untuk kefahaman mereka. Murid-murid perlulah terlibat secara aktif dalam
perbincangan tersebut untuk memastikan mereka memahami sesuatu konsep tersebut
dengan baik. Di sini, murid-murid dapat menambahkan kosa kata atau
perbendaharaan kata mereka.
Langkah kelima, guru hanya perlu
membimbing murid untuk melihat ciri-ciri konsep yang relevan sahaja. Pada
langkah seterusnya barulah guru membawa murid melihat kepada contoh yang tidak
relevan yang telah ditulis oleh murid. Di sini guru telah membina pengetahuan
murid secara teratur dengan menjelaskan ciri-ciri yang relevan dahulu kemudian
membawa murid melihat ciri yang tidak relevan. Maksudnya, murid akan dapat
membandingkan perbezaan ciri-ciri sesuatu konsep tersebut dengan baik.
Langkah terakhir ialah guru boleh
menambah contoh-contoh yang telah diberikan oleh murid berkaitan ciri-ciri
tersebut. Di sini murid-murid dapat melihat perkataan-perkataan baharu yang
tidak difikirkan oleh mereka sebelumnya. Hal ini membantu mengukuhkan kefahaman
murid di samping menambah perbendaharaan kata mereka. Di akhir langkah ini
murid-murid boleh melihat keseluruhan maklumat yang berkaitan dengan konsep
yang dibincangkan. Murid-murid telah terdedah dengan banyak perkataan baharu
dan hal ini membantu menambahkan kefahaman selain pengetahuan mereka.
2.3 Cadangan
Aktiviti Pengajaran Menggunakan Teknik Peta Kata
v Petaan
Semantik
Petaan
semantik ialah teknik menyusun dan mengelaskan perkataan atau frasa dalam
bentuk grafik. Secara mudahnya, petaan semantik boleh disamakan dengan sebuah
rangka, pelan atau rajah yang mempunyai perkataan tersusun secara tertentu bagi
menunjukkan perkaitan yang wujud antara perkataan. Prosedur pembentukan petaan semantik
adalah seperti berikut:
Langkah 1:
Pilih
satu perkataan atau konsep yang bersabit dengan pelajaran. Sebagai contoh,
perkataan “sekolah”.
Langkah 2:
Tulis
perkataan atau konsep itu pada papan tulis atau pada sekeping kertas.
Langkah
3:
Minta
murid memikirkan seberapa banyak perkataan yang diketahui berkaitan dengan
perkataan yang dipilih, misalnya perkataan “sekolah”
itu tadi. Perkataan yang mungkin dapat diberikan oleh murid adalah seperti
berikut :
matematik pembaris papan
tulis kapur perpustakaan
tadika tukang kebun bermain melukis sejarah
meja ilmu
sains kantin bangunan
kerusi makmal pen bersukan
guru bosan batu gembira
buku gunting beg kasut
|
Bagi
menggerakan pemikiran murid kepada perkataan yang mereka ketahui, guru perlu
memberi soalan dorongan.
Langkah 4:
Minta
murid mengumpulkan perkataan yang diberi mengikut kategori tertentu. Kegiatan
ini boleh dilakukan oleh guru bersama-sama dengan murid. Di samping itu, guru
perlu menggalakkan perbincangan dalam kalangan murid. Mereka patut digalakkan
memberi ulasan dan juga sebab mengapa mereka menyenaraikan perkataan-perkataan
tersebut dalam satu kumpulan. Kegiatan ini sangat penting bagi memperlihatkan
kepada murid makna perkataan baharu dan sukar, makna baharu bagi perkataan yang
telah diketahui maknanya dan perkaitan atau pertalian antara perkataan yang
disenaraikan dalam lingkungan satu perkataan atau sebuah konsep.
Langkah 5:
Dengan
bimbingan guru, minta murid memberi nama atau kategori kepada senarai perkataan
yang dikumpulkan. Misalnya, bagi perkataan “sekolah”
tadi, kategori di bawah mungkin dapat diberikan, iaitu mata pelajaran yang
diajar di sekolah, benda-benda yang digunakan di sekolah, tempat-tempat yang
terdapat di sekolah, jenis sekolah, tujuan ke sekolah dan orang yang didapati
di sekolah dan sebagainya.
Langkah 6:
Minta
murid menggambarkan kategori yang dihasilkan dalam bentuk grafik. Rajah yang
dihasilkan perlu dapat menunjukkan jalinan perkaitan yang wujud dan juga maksud
perkataan itu dengan lebih mendalam.
3.0 Konsep
Kosa Kata
Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Keempat (2007:825), kosa kata ialah keseluruhan kata dalam sesuatu bahasa atau perbendaharaan kata. Kosa kata merupakan aset terpenting dalam mempelajari sesuatu bahasa. Bahasa yang baik bergantung kepada penguasaan kosa kata yang baik. Makna tidak akan dapat diungkapkan dengan sempurna melainkan melalui bahasa yang mengandungi kosa kata. Tahap penguasaan bahasa terletak kepada penguasaan kosa kata. Begitu juga percakapan dalam bahasa tidak akan dapat dicapai melainkan dengan adanya kosa kata yang mencukupi untuk menerangkan sesuatu hal dalam sesuatu situasi. Penguasaan kosa kata akan dapat dicapai melalui pengumpulan perkataan yang terdapat dalam ayat. Tetapi perlu diingat bahawa menghimpun perkataan semata-mata tidak dapat membantu untuk berkomunikasi dengan baik. Kosa kata hendaklah diambil daripada ayat yang menunjukkan makna penggunaannya dan selalu digunakan. Penguasaan kosa kata yang baik akan menghasilkan satu pembacaan yang berkesan dan komunikasi yang berkualiti.
3.1
Pendekatan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Kosa kata
Bagi meningkatkan penguasaan sesuatu bahasa dengan baik, pendedahan
kosa kata hendaklah diutamakan. Proses pembelajaran hendaklah diberi penekanan
kepada pengumpulan kosa kata dalam pelbagai bidang. Guru hendaklah membimbing murid-murid
dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan bagi meningkatkan penguasaan kosa kata
yang dapat dipertingkatkan melalui kepelbagaian pendekatan pembelajaran. Guru
tidaklah hanya menterjemah teks bacaan semata-mata, tetapi hendaklah melibatkan
murid bersamanya bagi mencari makna perkataan dalam teks bacaan. Dengan adanya
interaksi ini, murid akan dapat berfikir dan menerima pelajaran dengan mudah,
khususnya dalam menguasai kosa kata.
Menurut Virginia (1983), murid tidak
boleh mengumpul semua perkataan yang terdapat dalam teks bacaan. Mereka
hendaklah mengumpul perkataan yang selalu berulang sahaja. Seterusnya perkataan
yang kurang dan perkataan yang ganjil. Perkataan yang selalu berulang hendaklah
dikumpul dan dihafal bersama ayatnya bagi memudahkan mengingatinya. Kosa kata
ini penting bagi membekalkan bahasa yang baik. Berikut antara pendekatan yang
boleh digunakan oleh seseorang guru dalam pengajaran dan pembelajaran kosa kata:
1.
Soal Jawab
Rosni Samah
(2009:62) membincangkan beberapa pendekatan yang boleh digunakan bagi
menggalakkan penguasaan kosa kata. Antaranya ialah memperbanyakkan persoalan
dan jawapan supaya murid boleh
menggunakannya setiap masa, mengemukakan pelbagai situasi dialog dan cerita
yang berkisar di sekitar kehidupan murid, mendedahkan situasi berhubung dengan
aktiviti kemasyarakatan dan situasi-situasi yang boleh membantu murid dalam
penggunaan bahasa.
2.
Mengumpul Perkataan Yang Mempunyai Hubungan Terus Dengan Situasi
Dalam penguasaan kosa kata ini, murid akan menghadapi masalah utama
dalam pembelajaran mereka. Masalah ini adalah disebabkan murid menghadapi
kesukaran untuk mengingat perkataan dan menggunakannya ketika hendak bercakap.
Namun begitu, masalah ini sebenarnya dapat diatasi dengan beberapa pendekatan
seperti mengumpul perkataan yang mempunyai hubungan terus dengan situasi yang
selalu digunakan oleh murid, memberi peluang kepada murid untuk sentiasa
berlatih dalam menggunakan perkataan-perkataan yang dikuasainya, sentiasa
memberi dan mengingatkan murid dengan perkataan yang dikuasainya secara
berkala.
3.
Memperbanyakkan Bacaan dan
Memperluaskan Bidang Bacaan
Melalui pendekatan ini murid hendaklah sentiasa mendengar ayat-ayat
yang mudah dan senang difahami. Dengan membaca, murid sentiasa bertemu dengan
perkataan baharu yang terdapat dalam teks bacaannya. Setiap kali membaca, murid
akan bertemu dengan perkataan yang sentiasa ditemuinya dan juga perkataan
baharu. Perkataan yang selalu ditemuinya akan dapat diingati dengan baik.
Perkataan baharu pula dengan sentiasa berjumpa akan menjadi biasa. Akhirnya
dengan proses bacaan berkala ini, murid dapat mengumpul kosa kata dan menguasai
bahasa dengan baik.
4.
Mendengar dan Menonton Rancangan Berita
Murid-murid hendaklah sentiasa mendengar ayat-ayat yang mudah dan
senang difahami. Pendengaran ini juga akan dapat menambahkan kosa kata mereka.
Aktiviti seperti mendengar berita merupakan latihan yang baik bagi menambah
kosa kata. Berita yang didengarnya itu mempunyai kosa kata yang selalu
digunakan. Murid akan dapat mengingati kosa kata yang selalu didengarinya dan
menguasai kosa kata yang baharu. Bagi menambah penguasaan kosa kata, murid
hendaklah mendengar pelbagai bahan berita.
5.
Merujuk Kamus
Penggunaan kamus juga banyak membantu murid dalam menguasai kosa
kata. Mereka boleh menggunakan pelbagai kamus bahasa seperti Kamus Dewan. Penggunaan
kamus ini bergantung kepada kemahiran murid. Jika murid kerap merujuk kamus, murid
akan dapat menambahkan penguasaan kosa kata, misalnya apabila menggunakan Kamus
Dewan, murid dapat menambahkan kosa kata dalam bahasa Melayu. Perkataan atau
kosa kata baharu hendaklah dicatat dan seharusnya digunakan dalam komunikasi seharian.
Hal ini tidak bermakna murid menghafal kamus, tetapi menghafal perkataan yang
sentiasa digunakan sahaja dan perkara ini secara tidak langsung akan membantu
menambahkan kosa kata murid. Selain itu, jika murid kerap merujuk kamus tidak
mustahil ketika mencari sesuatu perkataan dalam kamus, mereka mungkin akan
terbaca tentang perkataan lain secara tidak sengaja dan perkara ini akan
mendedahkan mereka dengan banyak perkataan-perkataan baharu.
3.2
Kepentingan Pengajaran Kosa Kata
Menurut Hasnah Hamzah (1999) dalam kajiannya ‘Penguasaan
Perbendaharaan Kata Bahasa Malaysia’ murid di luar bandar mempunyai keupayaan yang terhad
dalam menulis karangan dan karangan yang dihasilkan mempunyai kualiti yang
rendah berdasarkan umur berbanding dengan murid-murid yang tinggal di bandar.
Fenomena ini berlaku adalah disebabkan oleh masalah penguasaan kosa kata bahasa
tersebut. Tidak hanya murid sekolah, bahkan masyarakat dewasa sekalipun tidak
akan mampu membina karangan yang berkualiti dan penulisan yang baik sekiranya masalah penguasaan kosa kata tidak diatasi.
Kenyataan yang dikeluarkan oleh Hasnah Hamzah ini jelas menunjukkan kepada kita
kepentingan untuk kita mempertingkatkan penguasaan kosa kata. Antara
kepentingan yang dapat di simpulkan ialah:
1. Asas Utama yang perlu ada untuk
Mempelajari Sesuatu Bahasa
Tu’aimah (1989:194)
membincangkan kepentingan pengajaran kosa kata dengan menegaskan bahawa
pengajaran kosa kata dalam pengajaran bahasa merupakan asas utama dan keperluan
dalam mempelajari sesuatu bahasa. Menguasai kosa kata bermakna murid mampu
menyebut perkataan dengan sebutan yang betul, memahami maknanya dengan tepat
mengikut kehendak ayat, mengetahui pola pecahan dan terbitannya serta
mengetahui kaedah membina ayat lengkap. Perkara utama, murid mampu memilih kosa kata yang tepat bagi makna
yang diungkapkannya. Namun begitu tidak bermaksud murid hanya menghafal kamus
dan tidak mampu menggunakan perkataan tersebut dalam membina ayat. Murid-murid
hendaklah memilih perkataan yang selalu digunakan supaya dapat menggunakannya
ketika perlu dengan lebih mudah. Kadar minima bilangan tertentu tidak menjadi kayu
ukur dalam menguasai kosa kata ini. Perkara yang penting ialah murid-murid menguasai
kosa kata utama yang sentiasa digunakan dan beliau mampu menggunakannya ketika
menggambarkan sesuatu peristiwa atau situasi.
Asas pemilihan kosa kata. Antaranya ialah:
·
Perkataan yang
sentiasa berulang dalam penggunaan.
·
Perkataan yang
boleh digunakan dalam pelbagai bidang.
·
Perkataan yang
senang diperolehi dan diingati.
·
Perkataan yang “familiar”
atau menjadi kebiasaan dalam penggunaan.
·
Perkataan yang
boleh merangkumi pelbagai bidang kegunaan dan makna yang luas.
·
Perkataan yang
mempunyai kepentingan bidang keperluan murid.
Beberapa kaedah untuk menerangkan makna pola. Antaranya ialah:
Ø Menjelaskan dengan menunjukkan objek yang memberi maknanya seperti
makna pensil hendaklah ditunjukkan pensil.
Ø Menerangkan makna dengan melakonkan perbuatan, seperti makna
menutup pintu, guru hendaklah melakukan perbuatan menutup pintu.
Ø Menerangkan makna dengan memainkan peranan makna tersebut, seperti
menerangkan makna pesakit, guru hendaklah melakonkan dirinya sebagai pesakit.
Ø Menerang dengan menyebut perkataan berlawanan.
Ø Menerang dengan menyebut perkataan sama makna.
Ø Menerang dengan menyebut perkataan yang terkandung di dalamnya.
Seperti menerang makna keluarga dengan menyebut anggota keluarga.
Ø Menerang makna dengan membincangkan asal usul perkataan atau pola
terbitan.
Ø Menerangkan maksud makna perkataan.
Ø Menerang dengan mengulanggi bacaan bagi perkataan yang berulang.
Ø Mencari makna melalui kamus.
Ø Menerangkan makna dengan menterjemahkan makna perkataan dalam
bahasa ibunda pelajar.
2.
Langkah Awal dalam Mempelajari Sesuatu Bahasa
Al-Naqah (1985:161) membincangkan kepentingan penguasaan kosa kata di
kalangan murid asing. Ia merupakan langkah pertama dalam mempelajari bahasa
tersebut. Hal ini kerana kosa kata merupakan alat yang membawa makna dan kaedah
untuk berfikir. Dengan kosa kata ini, seseorang mampu berfikir kemudian
menterjemahkan pemikirannya kepada ayat-ayat yang memberi makna yang
dikehendakinya. Pada kebiasaannya, kosa kata dapat dikuasai melalui kemahiran
mendengar dan membaca, seterus melalui kemahiran bercakap dan menulis.Perkara ini
menunjukkan bahawa kosa kata hendaklah dipelajari melalui ayat atau ungkapan.
Beliau turut membincangkan pendekatan menguasai kosa kata dengan dipelajari
melalui tema-tema yang selalu digunakan oleh pelajar dalam kehidupan seharian
mereka.
Beliau mencadangkan beberapa pendekatan dalam meningkatkan
penguasaan kosa kata. Antaranya ialah:
v Mengemukakan perkataan yang mempunyai hubungan rapat dengan situasi
yang selalu diungkap dan dibualkan oleh murid.
v Memberi peluang untuk mempraktiskan penggunaan kosa kata dalam
berkomunikasi.
v Cuba mengulangi perkataan dalam jangka masa tertentu yang sistematik
supaya murid tidak melupainya.
v Banyakkan membaca pelbagai bahan bacaan.
v Menganalisis makna perkataan melalui ayat dan rangkap.
v Menggunakan pelbagai ungkapan dan juga kamus.
Para sarjana membincangkan kepentingan kosa kata dalam penguasaan
bahasa. Mereka mendedahkan beberapa pendekatan dalam pengajaran kosa kata.
Begitu juga mereka menjelaskan semata-mata kosa kata, penguasaan bahasa tidak
akan berlaku. Kosa kata yang dimaksudkan ini, ialah kosa kata dengan kemahiran
membina ayat. Murid-murid yang mampu membina ayat berdasarkan kosa kata yang
dipelajari, mampu menguasai bahasa dengan baik.
3.
Meningkatkan Keupayaan Murid untuk Berkomunikasi dengan Baik
Penekanan tentang pentingnya pengajaran kosa kata atau
perbendaharaan kata ialah bagi melatih murid untuk mengungkap ke dalam ayat
yang lebih kompleks. Hal ini kerana, kosa kata merupakan faktor penting yang
mempengaruhi keupayaan murid dalam pertuturan mereka.
4.
Menghasilkan Sebuah Penulisan yang Baik
Aspek
penguasaan kosa kata dalam sesuatu penulisan sangat penting untuk menghasilkan
sebuah penulisan yang baik. Kegagalan murid menguasai kosa kata yang luas dan
menepati konteks menyebabkannya tidak dapat menyampaikan isi dengan baiknya.
Isi yang mantap dan huraian yang baik dipengaruhi cara penyampaiannya.
Penguasaan bahasa dan strategi menjawab soalan merupakan dua kriteria asas yang
akan menentukan kejayaan murid. Tanpa penguasaan kedua-dua aspek itu,
murid tidak mungkin dapat menghasilkan jawapan yang tepat dan mantap. Oleh
itu, aspek penguasaan bahasa dari segi kosa kata amat penting kerana memberikan
kesan terhadap penulisan karangan.
3.3 Cadangan Aktiviti Pengajaran Kosa
Kata
Pengajaran Kosa Kata Menggunakan
Visual Cues
Langkah 1:
Dalam aktiviti yang pertama, guru memberi murid sekeping gambar untuk
merangsang murid menjana perkataan yang berkaitan dengan gambar itu. Berpandukan
gambar tersebut, murid menulis kosa kata yang sesuai. Aktiviti ini dilakukan
secara berkumpulan untuk memastikan setiap murid mendapat peluang untuk menjana
sekurang-kurangnya satu idea.
Langkah 2:
Kemudian, setiap kumpulan tampil kehadapan dan berkongsi
sekurang-kurangnya satu perkataan. Setelah selesai membina perkataan bersama rakan-rakan yang lain, guru
menyuruh pelajar mengenal pasti perkataan yang tergolong dalam kumpulan yang
sama.
Langkah 3:
Guru memulakan
aktiviti berkumpulan yang kedua. Murid menuliskan perkataan yang seerti atau
seiras dengan perkataan yang mereka tulis. Mereka perlu membina roda perkataan,
iaitu memberikan kata seerti atau seiras dengan perkataan dan menyertakan
maknanya sekali. Setiap kumpulan dibenarkan menggunakan Kamus Dewan atau Kamus
Pelajar untuk membantu mereka mencari makna perkataan serta menjana lebih
banyak kata seerti.
Langkah 4:
Setelah itu,
guru memilih beberapa kumpulan untuk mempersembahkan dapatan mereka. Guru
meminta murid-murid yang lain menyumbangkan perkataan yang tidak disebutkan
oleh kumpulan yang telah membuat pembentangan. Setelah guru mendapatkan semua
perkataan yang seerti ataupun seiras pelajar di minta utnuk menghuraikan maksud
kedua-dua perkataan yang mereka pilih.
4.0 KESIMPULAN
Pengetahuan tentang perbendaharaan
kata merupakan salah satu faktor terpenting untuk memahami sesebuah teks yang
dibaca. Ketidakupayaan seseorang pembaca memahami maksud sesuatu perkataan atau
konsep yang ditemui dalam pembacaan, dapat mewujudkan kesukaran dan
membantutkan pemahaman murid tentang bahan bacaan.
Justeru, dalam
pengajaran bacaan dan kefahaman komponen pengajaran perbendaharaan kata penting
dilaksanakan dengan sebaik-baiknya. Memang tidak ddapat dinafikan, untuk segera
memahami sesuatu yang diibaca, murid terlebih dahulu mengecam dan memahami
perkataan yang ditemuinya dalam pembacaan. Dalam pengajaran bacaan dan
kefahaman khususnya, pembinaan pengetahuandan pengalaman sedia ada murid
diperlukan bagi membantu pemahaman murid dalam proses membaca.
Pengetahuan dan
pengalaman sedia ada murid boleh diibaratkan sebagai jambatan bagi
menghubungkan sesuatu yang telah diketahui dengan sesuatu yang baharu. Peta
perkataan merupakan salah satu teknik yang amat berkesan untuk diterapkan dalam
pengajaran bacaan dan kefaham kerana ia melihat sesuatu konsep secara hierarki
atau berlandaskan ciri-ciri yang dipunyai oleh sesuatu konsep tersebut.
Terdapat banyak kajian terdahulu
yang memperkatakan berkenaan dengan model, teori, pendekatan, kaedah dan teknik
pengajaran dan pembelajaran kemahiran bahasa. Hasil kajian tersebut menemui
pelbagai model, teori, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran dan
pembelajaran subjek bahasa Melayu terutamanya berkaitan kata cuma, tidak ada
satu pun daripada model dan teori tersebut yang di katakan unggul kerana arus
pendidikan kita sentiasa berubah-ubah mengikut arus pendidikan global.
Sebenarnya, untuk mengajar murid dalam pengumpulan kosa kata ini, guru itu
sendiri perlu untuk mempersiapkan diri dengan pengetahuan kosa kata yang luas.
Hal ini untuk memudahkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang di lakukan
kelak.
BIBLIOGRAFI
Abdullah Hassan (2009). Diperoleh pada April 2, 2013
daripada
http://koleksikertaskerja1.blogspot.com/2009/03/11-beberapa-masalah-dalam-pengajaran.html
Anderson,
R.C dan Freebody, P.(1981). “Vocabulary
Knowledge” dalam John T. Gutrie (ed)Comprehension and Teaching Research Reviews.
Delaware : International Reading Assoc.Inc. Newark.
Cunningham,
J.W, Cunningham, S.V, & Arthur S.V(1981). middle and secondary school
reading. New York : Longman Inc.
Durkin,
D. (1980). Teaching young children to
read. Boston : Allyn and Bacon Inc.
Harris,
A.J and Sipay, E.R (1980). How to
increase reading ability. New York : Longman Inc.
Kennedy,
Eddie (1981). Methods in teaching
developmental reading. Illinois : F.E. Peacock Publishers Inc.
Marohaini
Yusoff (1986). “Penggunaan skema bagi
meningkatkan kefahaman murid dalam bacaan: Pengajaran perbendaharaan kata. Dalam Jurnal Dewan Bahasa Jil.30. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mahoraini
Yusoff (1999). Strategi pengajaran bacaan
dan kefahaman : Ke arah kemantapan pembelajaran di Sekolah Menengah. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohamad Nasir
Omar (1996). Pengajaran bahasa arab kepada pelajar-pelajar peringkat permulaan di pusat Matrikulasi Universiti
Islam Antarabangsa Malaysia. Kuala Lumpur
: Universiti Malaya.
Pearson, P.D
&Johnson, D.D (1978). Teaching
reading comprehension. New York : Holt, Rinehart
& Winston.
Rosni bin Samah
(2009). Isu pembelajaran Bahasa Arab di Malaysia. Nilai : USIM.
Rosni
bin Samah (2009). Pendekatan pengajaran
kosa kata bahasa Arab di peringkat Menengah Rendah
: kajian kepada guru Bahasa Arab di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur (Smkakl). Diperoleh
pada April 2, 2013 daripada http://www.fp.utm.my/medc/journals/volume%206/g)%20Artikel%20Kosa%20Kata.pdf
Sawai
Haskanbancha@Abdul Hadi Ibrahim (1995). Pengajaran pertuturan Bahasa Arab di kalangan pelajar Thai. Kuala
Lumpur : Universiti Malaya.
Ta’imah, Rushdi
Ahmad (1989). Ta’lu, al-Arabiyyah li
Ghairi al-Natiqenabiha. Ribath : ISISCO
Thelen,
J.N (1986). Vocabulary Instruction and meaningful learning. Dalam Journal of Reading, Jil. 29. Delaware : International Reading .
Virginia French
Allen (1993). Techniques in teaching vocabulary. American : Oxford
University Press.
1.0 1.0
Pengenalan
Pengajaran
perbendaharaan kata merupakan satu bahagian penting dalam kegiatan membaca.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa tugas atau tanggungjawab besar dalam
pengajaran bacaan adalah untuk menolong pelajar membina saiz perbendaharaan
kata. Hal ini penting dalam menentukan pengetahuan murid tentang makna sesuatu
perkataan dan memahami mesej bahan bacaan.
Terdapat
pelbagai teknik perbendaharaan kata yang boleh digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran,guru perlu dapat menggunakannya dengan bijak. Oleh
itu, guru sangat perlu mengetahui berbagai-bagai cara untuk memperkenalkan
perkataan baharu dan memberi peluang yang banyak bagi murid berlatih
menggunakannya (Cunningham dan Arthur,1981), mengikut mereka lagi, untuk
mengetahui makna sesuatu perkataan dalam erti kata yang sebenarnya memerlukan
banyak pertembungan dalam konteks yang berbeza dalam tempoh yang tertentu.Bukti-bukti
daripada penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa pengetahuan yang sedia ada
tentang sesuatu tajuk , khususnya pemahaman tentang perkataan-perkataan utama
ialah pengukur kefahaman. Memang tidak dapat disangkal lagi, untuk segera
memahami sesuatu yang dibaca, terlebih dahulu seseorang pelajar perlu mengenal
atau mengecam dan memahami makna perkataan yang ditemuinya dalam pembacaan. Di
samping itu juga, pemahaman yang tepat tentang maksud perkataan adalah perlu
dan merupakan prasyarat kepada pembacaan yang bermakna.
Selain
itu perbendaharaan kata juga amat penting bagi kita untuk memahami apa yang
dibaca. Justeru itu kita perlulah membuat perancangan atau proses dalam
penambahan bilangan perbendaharaan kata dalam kamus peribadi sama ada dalam
bahasa melayu mahupun bahasa inggeris. Hal ini penting kerana ia dapat membantu
pelajar dalam menambahkan pengetahuan tentang makna sesuatu perkataan dan
memahami mesej bahan bacaan yang dibaca. Oleh itu,guru perlu menggunakan teknik
atau gabungan teknik yang sesuai bagi mengajar makna sesuatu perkataan dan
konsep.
2. 2.0 Ayat yang
sesuai
Ayat-ayat yang
sesuai seolah-olah berkongsi dengan beberapa ciri-ciri perbendaharaan kata yang
berkesan yang terdiri daripada dua iaitu teknik pengajaran dan strategi pra
membaca yang berkesan. Seperti pemetaan semantik dan analisis ciri semantik, ia
terhasil daripada pengetahuan asas terhadap sesuatu topik itu. Dengan membuat
ramalan-ramalan tentang ayat yang sesuai, pelajar dikehendaki untuk menggunakan
sebahagian daripada pengetahuan sedia ada mengenai perkataan dan pengetahuan
mengenai topik ini. Dengan melibatkan sekurang-kurangnya 2 penggunaan. Ayat
yang sesuai memerlukan pelajar berfikir tentang hubungan antara konsep
perkataan, dan bukannya tentang setiap perkataan sebagai entiti yang
berasingan.
Terdapat pelbagai
teknik mengajar perbendaharaan kata yang boleh digunakan dalam sesuatu proses
P&P yang secara tidak langsung menarik perhatian murid dan meningkatkan
tahap kefahaman murid. Antara salah satu teknik yang boleh digunakan adalah
teknik ayat yang sesuai.
2.1
Makna
perkataan
Ayat-ayat
yang sesuai telah direka sebagai satu cara untuk membolehkan pelajar untuk
menentukan secara bebas makna dan hubungan kata-kata yang tidak dikenali dalam
tugasan membaca teks. Pelajar membuat ramalan-ramalan tentang hubungan antara
perkataan yang tidak diketahui, membaca untuk mengesahkan ketepatan hubungan
diramalkan, dan menggunakan teks untuk menilai dan memperbaiki ramalan mereka.
Oleh itu, ramalan digunakan untuk membuat faedah dan untuk menumpukan perhatian
pelajar terhadap makna dan konsep yang akan diperolehi.
2.2
Tujuan
pelaksanaan dalam sesuatu P&P bacaan
Proses
P&P adalah proses dimana interaksi dua hala antara guru dan murid
berlaku,antara cara guru menarik perhatian pelajar untuk sesi pembelajaran yang
lebih kreatif adalah dengan menggunakan teknik-teknik yang berkesan. Rajah 1.0
memperlihatkan mengenai tujuan ayat yang sesuai digunakan. Daripada pengajaran
perbendaharaan kata guru boleh menggunakan teknik pengajaran ayat yang sesuai
untuk meningkatkan kefahaman murid.Ayat-ayat yang sesuai (Moore dan Moore,
1986) direka untuk membantu pelajar belajar perbendaharaan kata baru yang akan
dihadapi dalam tugasan bacaan .Selain itu, ayat yang sesuai boleh digunakan di
dalam membuat ramalan tentang ayat yang terdapat pada bacaan mereka, menyediakan
tujuan untuk membaca dan membangkitkan rasa ingin tahu mereka mengenai teks
yang akan dibaca. Moore dan Moore (1986) menyatakan bahawa ayat-ayat yang
sesuai boleh digunakan apabila pelajar jarang melihat perbendaharaan kata yang
digunakan semasa membaca tugasan di dalam kelas . Oleh itu,ayat yang sesuai
boleh digunakan bersama pelajar pertengahan dan menengah di dalam bidang
pengetahuan. Walau bagaimanapun, strategi ini mungkin sesuai untuk semua
peringkat pelajar membaca dan belajar daripada penerangan teks.
2.3 Kelebihan
Teknik
ini amat mudah digunakan dan diamalkan.teknik ini juga berkait rapat dengan
kefahaman bacaan dan disukai oleh ramai pembaca.kebanyakan pembaca dapat
menggunakannya untuk mendapatkan makna perkataan baharu yang ditemui oleh
mereka dalam pembacaan.
Selain
itu,Ia dapat menjimatkan masa dan tenaga kerana semua maklumat boleh
disampaikan kepada sekumpulan murid yang ramai dalam masa yang singkat. Selain
itu, cara ini dapat menyumbang bahan-bahan tambahan yang tidak boleh diperoleh
oleh murid-murid melalui buku teks. Kelas lebih mudah dikawal dan sesetengah
murid akan merasa lebih puas dengan bentuk penyampaian yang lebih
distrukturkan. Mereka lebih mudah menganalisa, menginterpretasi, dan
mensintesis bahan-bahan pembelajaran apabila disampaikan secara langsung.
2.4 Kekurangan
Disebalik
kelebihan terdapat juga kekurangan dalam menggunakan teknik ini contohnya
pembaziran masa. Oleh itu, banyak masa diperlukan untuk membuat telahan selepas
menerima kuliah. Pengajaran secara kuliah kadangkala tidak boleh mencapai sesetengah
jenis objektif kerana ia tidak boleh menolong kita mencapai objektif pemikiran
kritikal atau kreatif atau penguasaan sesuatu kemahiran psikomotor kognitif. Ia
juga tidak berupaya mengubah nilai atau sikap dan tidak akan boleh menghasilkan
penganut baru. Cara ini biasanya memerlukan guru yang pandai bercakap dan boleh
bertutur dengan baik.
1.0
Senarai-Kumpul-Label
- Teknik ini dapat membantu murid memperluaskan saiz perbendaharaan kata dan mempertingkat kemahiran pengelasan mereka. Guru boleh menjalankan teknik ini dalam kumpulan kecil atau secara keseluruhan kelas.
3.1 Makna perkataan
Pengajaran Senarai-Kumpul-Label pada asalnya diilhamkan
oleh Taba sebagai salah satu cara atau kaedah bagi membantu para pelajar
memahami perkataan teknikal (khusus) dan perkataan am yang terdapat dalam bahan
bacaan terutamanya dalam bidang sains sosial dan sains. Ia adalah berdasarkan
tanggapan bahawa pengkategorian perkataan boleh membantu pelajar menyusun
konsep dan pengalaman baru yang mempunyai hubung kait dengan konsep-konsep yang
dipelajari sebelum ini. Pada umumnya, teknik ini diperkenalkanadalah untuk
memperbaiki cara bagaimana pelajar belajar dan mengingati tentang suatu konsep
baru.
3.2 Tujuan pelaksanaan dalam sesuatu P&P
bacaan
Teknik Senarai-Kumpul-Label digunakan bagi memperluas
saiz perbendaharaan kata dan mempertingkat kemahiran pengelasan para pelajar.
Guru boleh melaksanakan teknik ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran
samada melalui pembentukan kumpulan kecil mahupun penglibatan keseluruhan
pelajar di dalam kelas. Ia sesuai untuk dipraktikkan kepada semu golongan
pelajar tidak kira sama ada di peringkat sekolah menengah atau rendah.
1.0
Aktiviti lengkap untuk menjalankan aktiviti bagi teknik
senarai-kumpul-label
Pelbagai cara untuk meningkatkan kefahaman murid terhadap
pengajaran perbendaharaan kata antaranya teknik Ayat yang sesuai,
Senarai-Kumpul-Label, Definisi semula konteks, Analisis fitur, Peta kata,
Strategi pengumpulan kosa kata, Kaedah Levin . Selain itu, pelbagai
strategi yang lain yang menggunakan prinsip teori skema yang memberi penekanan
kepada pembinaan pengetahuan sedia ada untuk mengajar perbendaharaan kata.
Ciri-ciri senarai- kumpul-label merupakan antara beberapa strategi yang
memudahkan pelajar mengenal makna perkataan baru. Penggunaan strategi ini boleh
dilakukan secara berpasangan, kumpulan atau secara keseluruhan kelas.Teknik senarai-kumpul-label lebih senang untuk
dilaksanakan di dalam proses P&P dengan menggunakan tiga strategi, iaitu
1. Mendengar.
Guru memulakan pengajaran teknik senarai-kumpul-label
dengan memilih tajuk yang terdiri daripada satu perkataan sebagai rangsangan kepada
pengajaran perbendaharaan kata. Tajuk ini bolehlah diambil daripada pelbagai
jenis bahan bacaan seperti, peristiwa di sekolah, petikan, cerpen, sajak,
novel, atau bahan bacaan lain yang berkaitan dengan perkara yang akan
diajarkan. Bagi tujuan penulisan ini, tajuk “gunung berapi” dipilih.
Para pelajar perlu menulis tajuk tersebut pada sehelai
kertas sekiranya ia diajar dalam kumpulan kecil dan jika sebaliknya, mereka
hendaklah menulisnya atas papan putih. Galakkan pelajar memikirkan pernyataan
atau ungkapan yang dapat dikaitkan dengan tajuk berkenaan. Sebarang penilaian
atau komentar tidak digalakkan daripada guru semasa kegiatan perbincangan ini
dijalankan. Tujuannya adalah untuk menggalakkan para pelajar menjana
kepelbagaian jawapan dan jawapan yang kreatif. Sebagai tindak balas atas tindakan
“gunung berapi” yang dipilih tadi, pelajar mungkin akan memberi pernyataan
berikut:
Gunung Berapi
|
||
Lava
|
Mt.St.
Helens
|
Letusan
|
Letupan
|
Bara
|
Lebur
|
Kemusnahan
|
Asap
|
Haba
|
Kebakaran
|
Kematian
|
gempa
bumi
|
Krakatoa
|
Magma
|
Pompeii
|
Habuk
|
Abu
|
Batu
|
2. Perkumpulan
/ pelabelan
Bagi menjadikan kaedah ini sebahagian daripada
pembelajaran, pelajar perlu membaca senarai di atas secara lisan sambil
menunjukkan ke setiap patah perkataan sama seperti yang dilafazkan. Cara
sebegini mungkin tidak bersesuian sekiranya dipraktikkan kepada pelajar
proaktif melainkan kepada pelajar yang mempunyi tahap IQ rendah. Pelajar
kemudiannya diminta untuk membuat pengelasan mengikut kategori yang betul dan
berkaitan antara satu sama lain berdasarkan perkataan-perkataan yang telah
disenaraikan tadi.
3. Susulan
Dengan berpandukan idea yang dicurahkan oleh pelajar pada
papan putih atau kertas yang mereka gunakan, guru dapat merekodkan kategori
perkataan dan label yang dihasilkan. Seterusnya, pelajar mesti menerangkan
kepada pelajar lain mengapa ia dinyatakan atau dikelaskan sedemikian. Dengan
cara ini, semua pelajar boleh melihat kemungkinan kategori yang tidak terdapat
dalam kumpulan mereka dan secara tidak langsung dapat menambahkan pengetahuan
serta mendapat gambaran yang jelas terhadap topik yang dibincangkan.
Berikut adalah kumpulan yang mungkin boleh dijana dari
senarai besar perkataan gunung berapi:
1. lava, abu, batu, habuk, asap = perkara yang
dipancarkan dari gunung berapi
2. Mt. St Helens, Krakatoa, Pompeii = gunung berapi
terkenal
3. letupan, kemusnahan, kematian, gempa bumi = hasil
letusan gunung berapi
4. lava, api, bara, lebur, magma = panas bahagian gunung
berapi
Kesimpulan
Secara kesimpulannya,pengajaran
perbendaharaan kata merupakan satu bahagian penting dalam kegiatan membaca.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa tugas atau tanggungjawab yang besar dalam
pengajaran bacaan adalah untuk menolong murid membina saiz perbendaharaan kata.
Hal ini penting dalam menentukan pengetahuan murid dalam menentukan makna
sesuatu perkataan dan memahami mesej bahan bacaan.
Sejak dari tahun 1940-an sehingga
1980-an, penyelidik dari eropah seperti davis (1944), spearit (1972), pearson
dan johnson (1987) dan lain – lain merupakan antara penyelidik yang acap kali
menunjukkan betapa pentingnya pengetahuan perbendaharaan kata (maksud
perkataan) sebagai satu komponen bacaan dan pemahaman dalam proses p&p ini.
Memang tidak dapat disangkal lagi, untuk segera memahami sesuatu bahan yang
dibaca, seseorang murid itu terlebih dahulu perlu mengenal atau mengencam dan
memahami makna perkataan yang ditemuinya dalam pembacaan. Selain itu pengecaman
juga penting dalam pengajaran dan pembelajaran perbendaharaan kata ini. Hal ini
kerana pengecaman tanpa pemahaman kurang nilainya. Pemahaman yang tepat tentang
maksud perkataan adalah perlu dan merupakan prasyarat kepada pembacaan yang
bermakna.
Selain itu,Pengajaran Perbendaharaan
Kata mampu mengembangkan dan memperkaya idea yang dijana pelajar, membolehkan
murid mendengar, bertutur, membaca dan menulis secara berkesan , memperkuat
diksi (murid boleh menyampaikan maklumat dengan berkesan) kaitannya dengan
Kefahaman dan pengukur tahap kefahaman.
P&P perbendaharaan kata ini juga
adalah penting untuk membantu murid
mengaitkan makna perkataan baharu dengan makna – makna (pengetahuan dan
pengalaman) sedia ada murid. Pembelajaran ini bermakna apabila guru dapat
mengaitkan makna perkataan baharu dengan perkara yang telah mereka ketahui. Oleh
itu, pelajar akan dapat mengaitkan makna perkataan baharu dengan pengetahuan
dan pengalaman sedia ada, membantu murid membina pengetahuan yang luas dan rapi
tentang makna perkataan, melahirkan penglibatan murid yang aktif dan membantu
murid membina strategi dan konsep baharu secara bebas.
6.0 Rujukan
Mohd Taib Ariffin. (2011). Wacana Akademik Bahasa Melayu. Tanjung Malim:
Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan
Sultan Idris
Marohaini Yusoff.
(1999). Strategi pengajaran bacaan dan
kefahaman. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Steven A.Stahl et.al. Predicting word meanings to teach content
area vocabulary.
Nik Safiah
Karim,Farid M. Onn, Hashim Haji Musa & Abdul Hamid Mahmood (2008)
Tatabahasa
Dewan Edisi Ketiga. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
No comments:
Post a Comment