Tuesday, 7 May 2013

Pendekatan Dalam Mengajar Membaca


Pendekatan dalam pengajaran membaca sangat penting. Terdapat pelbagai pendekatan yang boleh digunakan untuk memupuk minat pelajar dalam membaca. Pengajaran membaca dijadikan sebagai alat bagi mengukur kemampuan pelajar terhadap bahan bacaan.

Salah satu pendekatan pengajaran membaca adalah pendekatan binaan. Pengajaran bacaan bagi pendekatan ini dimulakan dengan memperkenalkan unsur-unsur yang terlebih dahulu kemudian diikuti dengan suku kata, perkataan, rangkai kata, ayat dan cerita.  Maksudnya, pelajar didedahkan dengan huruf kemudian suku kata dan seterusnya perkataan.Perkataan-perkataan ini mesti dibentuk dalam ayat dengan perkataan-perkataan lain yang telah diketahui oleh murid. Kaedah yang sesuai dengan pendekatan ini ialah kaedah abjad yang sering digunakan dalam pengajaran membaca di sekolah-sekolah rendah.


Selain itu, pendekatan cerakinan juga sesuai digunakan. Pendekatan ini dikenali sebagai pendekatan analisis. Pendekatan ini mendahulukan unsur-unsur yang besar kemudian, unsur-unsur itu dicerakinkan kepada unsur-unsur yang lebih kecil yang membentuk struktur unsur yang besar tersebut. Pendekatan ini merupakan kebalikan daripada pendekatan binaan. Mula-mula, pelajar diperkenalkan dengan ayat kemudian, ayat dipecahkan kepada perkataan-perkataan dan daripada perkataan tersebut dipecahkan kepada suku kata dan huruf-huruf.


Pendekatan seterusnya ialah pendekatan elektik ataupun dikenali sebagai pendekatan campuran. Ia merupakan gabungan dari pendekatan binaan dan pendekatan cerakinan. Maksudnya, pendekatan mengambil ciri-ciri yang terbaik dari kedua-dua pendekatan tersebut kemudian, disesuaikan dengan kebolehan murid, situasi bilik darjah, bahan pengajaran dan sebagainya. Namun begitu, pendekatan ini mesti dijalankan dengan sistematik bagi mejamin keberkesanannya. Pendekatan ini mempertimbangkan sifat-sifat ejaan fonemik Bahasa Melayu, struktur suku kata, tatabahasa, sistem sebutan dan sebagainya agar pengajaran yang dilakukan berkesan ke atas pemahaman pelajar.


Konklusinya, pendekatan pengajaran membaca sangat penting untuk menarik minat pelajar di samping memastikan mereka mempunyai kemahiran membaca yang baik sekaligus dapat mencapai input berguna melalui apa jua bahan bacaan.

Sebelum saya menutup bicara pada ruangan blog ini, saya ingin mengajak para pembaca menghayati kata-kata hikmat ini;

The more you read, the more things you know. The more that you learn, the more places you’ll go.” – Dr Seuss

No comments:

Post a Comment