Kebanyakan
masyarakat zaman sekarang hanya mementingkan bahan bacaan yang bersifat
keseronokan apabila membuat pemilihan. Hal ini sedikit sebanyak adalah
disebabkan oleh fahaman Hedonisme yang digagaskan oleh Epicurus di mana
falsafah hidup bertujuan untuk mencapai suatu keseronokan. Oleh itu, guru-guru
mestilah mengambil berat tentang pemilihan bahan bacaan pelajar. Terdapat
pelbagai jenis bahan bacaan dalam pendidikan Literasi. Sebagai contoh, bahan teknologi,
buku teks dan juga bahan kesusasteraan.
Teknologi telah memberi kesan yang sangat besar terhadap masyarakat zaman moden ini terutamanya guru. Hal ini disebabkan guru adalah orang yang selalu menghadapi lapisan masyarakat yang berlainan sama ada pelajar ataupun ibu bapa serta rakan sekerja. Guru literasi haruslah mempunyai pengetahuan yang jelas tentang pemilihan bahan teknologi yang dapat digunakan secara berkesan dalam sesi pengajaran dalam bilik darjah. Guru juga perlu tahu bagaimana untuk menilai secara berterusan bahan teknologi, terutamanya berkaitan perisian yang dapat digunakan untuk membantu pencapaian objektif pembelajaran yang diharapkan. Guru seharusnya membuat pertimbangan apabila bahan teknologi digunakan. Guru perlu bijak mepertimbangkan keberkesanan dengan menentukan sejauhmana output yang diletakkan dalam proses pengajaran berbanding input yang terhasil. Terdapat beberapa pertimbangan yang perlu dititikberatkan oleh guru. Sebagai contoh,
Pemilihan
Bahan Teknologi dalam Pendidikan Literasi
Teknologi telah memberi kesan yang sangat besar terhadap masyarakat zaman moden ini terutamanya guru. Hal ini disebabkan guru adalah orang yang selalu menghadapi lapisan masyarakat yang berlainan sama ada pelajar ataupun ibu bapa serta rakan sekerja. Guru literasi haruslah mempunyai pengetahuan yang jelas tentang pemilihan bahan teknologi yang dapat digunakan secara berkesan dalam sesi pengajaran dalam bilik darjah. Guru juga perlu tahu bagaimana untuk menilai secara berterusan bahan teknologi, terutamanya berkaitan perisian yang dapat digunakan untuk membantu pencapaian objektif pembelajaran yang diharapkan. Guru seharusnya membuat pertimbangan apabila bahan teknologi digunakan. Guru perlu bijak mepertimbangkan keberkesanan dengan menentukan sejauhmana output yang diletakkan dalam proses pengajaran berbanding input yang terhasil. Terdapat beberapa pertimbangan yang perlu dititikberatkan oleh guru. Sebagai contoh,
Tentukan
Objektif Pembelajaran
|
Tahap
Pencapaian Pelajar
|
Tentukan
Isi Kandungan dan Domain Kemahiran
|
Tentukan
Aspek Teknikal
|
Tentukan
Ciri Fizikal Sesuatu Bahan Teknologi
|
Pemilihan Bahan dalam Buku Teks Literasi Bahasa Melayu
Bahan
yang digunakan dalam buku teks Bahasa Melayu dipilih bagi membantu pelajar
menguasai kemahiran berbahasa untuk berinteraksi dengan orang lain, mengakses
maklumat dan membuat apresiasi terhadap bahan kesusasteraan. Bahan yang
dikemukakan dalam bahagian membaca perlu dipilih bagi meningkatkan kemahiran
pelajar memperoleh dan memahami maklumat yang disediakan. Latihan seperti
melawat laman web, memperoleh maklumat dari akhbar dan majalah dan merujuk
kamus adalah contoh bagaimanakah seseorang pelajar memperoleh maklumat daripada
pelbagai sumber.
Bahan
Grafik
|
Bahan
grafik banyak memberi kesan terhadap pemahaman pelajar terhadap kandungan
buku teks. Hal ini disebabkan ia dapat menterjemahkan maksud sesuatu konsep
yang sukar difahami menerusi bahasa bertulis
|
Pemilihan Bahan Kesusasteraan dalam Pengajaran Literasi Bahasa
Melayu
Untuk memilih bahan kesusasteraan, guru perlu mempunyai beberapa panduan
umum bagi membuat pemilihan bahan kesusasteraan yang difikirkan sesuai
digunakan di dalam kelas. Bahan tersebut mestilah sesuai dengan perkembangan
usia pelajar dan sesuai dengan latar belakang pelajar serta bahan yang dipilih
itu mestilah dapat menarik pelajar supaya terus membaca. Bahan yang sesuai
dengan perkembangan pelajar ialah bahan yang sesuai bagi setiap tahap
persekolahan seperti berdasarkan apa yang terkandung dalam buku teks dan
bahan-bahan bacaan tambahan yang dicadangkan oleh Bahagian Perkembangan
Kurikulum Kementerian Pendidikan. Bahan yang dikatakan menarik minat pelajar
mestilah berdasarkan persembahan ilustrasi dan kandungan cerita yang menarik
terutamanya bahan yang ilustrasi luarnya menarik. Hal ini disebabkan ia akan
menimbulkan perasaan ingin tahu seseorang pelajar untuk mengetahui kandungan
dalam sesebuah buku. Guru juga boleh melaksanakan pengajaran Bahasa Melayu
dengan menggunakan bahan-bahan yang terpilih dalam buku teks.
Walaubagaimanapun, guru mestilah ingat bahawa bahan-bahan dalam buku teks
sahaja tidak mencukupi bagi memperkayakan pengalaman pelajar dengan pelbagai
bahan kesusasteraan.
No comments:
Post a Comment