Wednesday, 3 April 2013

Belajar Membaca


Menurut Marohaini Yusoff (1989), proses membaca boleh dirumuskan sebagai:

1. Perlakuan membaca adalah perlakuan yang kompleks dan tidak dapat diperhatikan. Cuma dua komponen kemahiran utama yang dipersetujui wujud dalam kemahiran membaca iaitu kemahiran mengenal atau mengecam perkataan dan kemahiran memahami apa yang dibaca.

2. Sesuatu perlakuan membaca mesti dapat menghasilkan pemahaman selain pengecaman dan penyebutan perkataan-perkataan. Maksudnya, untuk menjadi pembaca yang berkesan, seseorang itu tidak perlu dapatmenyebut perkataan dengan betul dan lancar asalkan dia tahu makna perkataan-perkataan yang dibacanya.

3. Semasa membaca, seseorang itu perlu berfikir, merasai, dan membayangkan apa yang dibaca. Seseorang murid itu mempunyai tujuan, jangkaan, pengetahuan, dan pengalaman lalu yang akan mempengaruhi apa yang akan dibacanya. Dalam sesuatu proses bacaan, terdapat susun atur tugasan seperti berikut:
  • mengecam atau mengenal lambang atau perkataan yang dilihat.
  • mengaitkan lambang atau perkataan dengan bunyi atau makna.
  • menterjemahkan makna perkataan itu dengan mengaitkannya dengan apa yang sedia ada di minda.
  • mengumpul dan mencantumkan idea, perkataan,dan ayat sehingga menjadi sebuah idea yang lengkap.
  • mencuba menghuraikan idea kepada orang lain.

Menurut pandangan psikolinguistik kognitif, proses membaca merupakan proses dua hala.
1. Dari lambang ke otak merupakan hala pertama
2.  hala kedua adalah dari otak ke lambang tulisan

Hala pertama merupakan kiu atau tanda saran untuk membolehkan otak meramal makna yang ingin disampaikan oleh penulis melalui lambang-lambang bertulis. Pembaca menggunakan tiga sistem kiu secara serentak iaitu kiu grafik, kiu sintaktik dan kiu semantik.  Ini bermakna pembaca dapat mengesan maknanya tanpa membunyikan perkataan satu persatu. Tanda saran, otak dirangsang untuk mengarahkan pengalaman dan pengetahuan dunia bagi merumuskan makna yang sebenarnya.

Melihat kepada susun tugas dalam proses membaca, dapatlah dikatakan bahawa membaca adalah satu proses yang memerlukan pemikiran yang aktif. Berdasarkan definisi membaca dan rumusan yang dibuat berkaitan dengan proses membaca, dapatlah dimengerti bahawa membaca adalah kemahiran yang kompleks yang melibatkan beberapa kemahiran lain.

“Barang siapa yang menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan ke surga” (HR Muslim)

“Carilah ilmu dari buaian sampai liang lahad” (HR Muslim)

No comments:

Post a Comment