1. Perlakuan
membaca adalah perlakuan yang kompleks dan tidak dapat diperhatikan. Cuma dua
komponen kemahiran utama yang dipersetujui wujud dalam kemahiran membaca iaitu
kemahiran mengenal atau mengecam perkataan dan kemahiran memahami apa yang
dibaca.
2. Sesuatu
perlakuan membaca mesti dapat menghasilkan pemahaman selain pengecaman dan
penyebutan perkataan-perkataan. Maksudnya, untuk menjadi pembaca yang berkesan,
seseorang itu tidak perlu dapatmenyebut perkataan dengan betul dan lancar
asalkan dia tahu makna perkataan-perkataan yang dibacanya.
3. Semasa
membaca, seseorang itu perlu berfikir, merasai, dan membayangkan apa yang
dibaca. Seseorang murid itu mempunyai tujuan, jangkaan, pengetahuan, dan
pengalaman lalu yang akan mempengaruhi apa yang akan dibacanya. Dalam sesuatu
proses bacaan, terdapat susun atur tugasan seperti berikut:
- mengecam atau mengenal lambang atau perkataan yang dilihat.
- mengaitkan lambang atau perkataan dengan bunyi atau makna.
- menterjemahkan makna perkataan itu dengan mengaitkannya dengan apa yang sedia ada di minda.
- mengumpul dan mencantumkan idea, perkataan,dan ayat sehingga menjadi sebuah idea yang lengkap.
- mencuba menghuraikan idea kepada orang lain.
Menurut
pandangan psikolinguistik kognitif, proses membaca merupakan proses dua hala.
1.
Dari lambang ke otak merupakan hala pertama
2.
hala kedua adalah dari otak ke lambang tulisan
Hala
pertama merupakan kiu atau tanda saran untuk membolehkan otak meramal makna
yang ingin disampaikan oleh penulis melalui lambang-lambang bertulis. Pembaca
menggunakan tiga sistem kiu secara serentak iaitu kiu grafik, kiu sintaktik dan
kiu semantik. Ini bermakna pembaca dapat mengesan maknanya tanpa
membunyikan perkataan satu persatu. Tanda saran, otak dirangsang untuk
mengarahkan pengalaman dan pengetahuan dunia bagi merumuskan makna yang
sebenarnya.
Melihat
kepada susun tugas dalam proses membaca, dapatlah dikatakan bahawa membaca
adalah satu proses yang memerlukan pemikiran yang aktif. Berdasarkan definisi
membaca dan rumusan yang dibuat berkaitan dengan proses membaca, dapatlah
dimengerti bahawa membaca adalah kemahiran yang kompleks yang melibatkan
beberapa kemahiran lain.
“Barang siapa yang menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu, Allah
akan memudahkan baginya jalan ke surga” (HR Muslim)
“Carilah ilmu dari buaian sampai liang lahad” (HR Muslim)
No comments:
Post a Comment